ev-kompensation

Ta bilder med ev-kompensation och vitbalans på din kamera när det är snö ute

Visst kan det vara lite besvärligt att få bra bilder med kameran när det är snö ute? Det där problemet har vi väl alla stött på.
Snön blir mörkare än vad vi ser i verkligheten och gärna lite grådassig. Ibland går bilderna mot blått. Motivet är väldigt ofta, när snön på bilderna är grå, mörkt och inte sällan suddigt. Jag har lite tips…Jag har kamera utan färdiga inställningar och har nästan alltid inställningen på ”manuell”. Man lär sig efter hand, om man övar mycket, att bli ganska duktig på att se hur ljuset ser ut och vilka ungefärliga inställningar som gäller. Får jag en bra bild går jag ofta in i EXIF-filen i efterhand för att minnas inställningarna till nästa gång med liknande ljusförhållanden. Sedan finns det ju förstås andra saker som spelar in så som färgen på bakgrunden eller om det är svåra skuggor mellan sol och skugga. Har du PS finner du EXIF-filen genom FILE/FILE INFO.

Standardinställningarna på kameran är som vi med ögat uppfattar ljuset i normalt dagsljus eller med blixt. Om det inte är normalt dagsljus, vilket det ofta inte är när man ska ta bilder, så luras kameran om vi inte hjälper den på traven en smula. När du tar bilder i snö kan du justera två saker i kameran beroende på om du tar bilder med auto- eller M-funktionen; vitbalansen och ev-kompensationen.
På det viset blir det mindre grejande i PS efteråt om du önskar en riktigt vit bild.

Så här ställer du in vitbalansen:
Rikta ditt objektiv mot t.ex. ett vitt papper och ställ in vitbalansen manuellt. Se i din kameramanual hur du gör det på din kamera. Numera finns det även små vita lock/filter man kan sätta på sin kamera där det går att ställa in vitbalansen. Hur ofta bär man med sig ett vitt papper när man är ute? Filtret fungerar på samma sätt som ett vitt papper. Man riktar kameran, med filtret på, mot den plats man ska fotografera och ställer in vitbalansen. I många kameror (alla?) finns färdiga inställningar för vitbalansen i form av ”glödlampa”, ”molnigt” osv vilket fungerar ganska bra men kanske inte helt till fullo. Problemet blir när du har två blandade referenser t.ex solljus OCH lampa samtidigt.

EV-kompensation
Exponeringskompensation gör att dina vinterbilder slipper bli grå om du ställer in kameran på rätt sätt. Färgerna blir klarare. Varför blir bilderna så mörka när snön är så vit? Det reflekteras en massa ljus från snön som lurar kameran att välja en snabb slutartid. Ljuset springer ju iväg med en farlig hastighet så det går alldeles för fort för kameran och bilderna blir därmed underexponerade. På min kamera, Nikon D3, kan jag ljuskompensera med 1/3 steg i taget. Mina möjligheter är +/- 5 i 1/3, 1/2 eller 1/1 steg d.v.s jag kan högst kompensa totalt 5 steg plus eller minus. Vanligast är att kunna över- eller underexponera i två bländarsteg. Det som är bra med EV är att man kan använda den funktionen UTAN att köra med manuella inställningar i övrigt. Fiffigt va?! Jag som ändå ställer in min kamera manuellt ställer in det jag önskar under ”M”. Vill man gardera sig ytterligare kan man använda sig av s.k. ”gaffling” (bracketing) där kameran tar flera bilder med olika vitbalans och det finns sedan flera bilder på samma motiv med med olika inställningar för EV att välja bland. Du får vid en enda bildtagning t.ex. tre eller fem bilder med olika EVvärden att välja på. Denna teknik går också att använda sig utav när man ‘gafflar fokus’ (fokus hamnar på olika ställen på ett motiv) också men det tar jag inte upp här.


Så här ser EV-knappen ut på din kamera

Så hur gör jag då när det är snö ute och speciellt när solen inte skiner?

Jag använder mig av ett positivt värde på EV-knappen eller, i manuellt läge, öppnar min bländare. Har jag hund eller människa ute i snön som står still, har jag lite långsammare slutartid och kanske 1/3 till 2/3 i EV. Rör objektet på sig kör jag med snabb slutartid, minst 1/1000 men kompenserar EV till 1 2/3 upp till 2,0. Ytterligare tips är att kika på exponeringsindikatorn uppe på din kamera och inte att förglömma, histogrammet, när du tagit en ‘provbild’. Där ser du direkt om kurvan för ljust och mörkt sticker upp eller ned. Som jämförelse kan jag, soliga fina dagar utan snö, ta ”springbilder” på hundarna med 1/6000 sek utan någon kompensation alls. Proffsfotografer har oftast en manuell ljusmätare och en upplättningsblixt fast det är soligt ute. Det tar bort de skarpa skuggor
som solen bildar på och sidan om motivet. Prova det om du inte gjort; använd blixt fast solen skiner så ska du se hur fint det blir! Har du några frågor är det bara att fråga på! Förklarar om jag kan! Under min vinterbild nedan med valparna i snön står mina inställningar om du är nyfiken. Kanterna som blev längst ut på fotot och som inte blev helt kritvita tog jag bort. Jag använde en stor mjuk pensel i PS och målade runda stora cirklar runt fotot med 50% opacitet för att inte övergången mellan foto och hemsida ska synas. För övrigt var hundarna både under och bakom sig omgivna av vit fin snö som du kan se vid deras tassar.

 Nikon D70   1/1000    1/1000   f/2,8   120 mm   200   No   Yes

 

All Images Copyright The Bjermo Daily | Blog Theme Created by LJP & SLR Lounge